سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 5760

  بازدید امروز : 0

  بازدید دیروز : 2

برق

 
محبوب ترینِ مؤمنان نزد خداوند متعال، کسی است که در راه فرمانبری خدا بکوشد، خیرخواه امّت پیامبرش باشد، در عیب هایش بیندیشد و آگاه گردد، خِرد ورزد و عمل کند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
نویسنده: آرش کریملو ::: دوشنبه 85/3/29::: ساعت 8:32 عصر
آمپلیفایرها

انرژی الکتریکیی که در خازنها ذخیره شده از طریق طبقه خروجی عبور می کند که این جایی است که بلندگوها سیگنالهایشان را دریافت می کنند و آنها را به انرژی صوتی تبدیل می کند.این طبقه خروجی با استفاده از ترانزیستورها یا لامپ خلا یا ترکیبی از این دو ساخته می شوند. البته لامپ خلا در قدیم استفاده می شد و امروزه از ترانزیستور استفاده می شود.

انواع آمپلیفایر:

دو نوع عمده از آمپلیفایرها در دسترس همگان هستند.اولیش نوع حالت جامد یا ترانزیستوری است.این نوع از آمپلیفایر از تعداد زیادی ترانزیستور(یا تعداد کمی مدارات مجتمع) برای تقویت سیگنال موزیک استفاده می کنندو خروجی آن نیز به بلندگو وصل می شود.آمپلیفایرهای حالت جامد بازار 90% یا بالاتر از آمپلیفایرها را در اختیار خود دارد.به طور کلی این آمپلیفایرها توان فراوانی دارند بنابراین تقویت کنندههای ترنزیستوری برای تقریبا تمام مواردی که از بلندگو استفاده می شود مفید می باشد و در کل خوب کار می کنند. قویت کنندههای حالت جامد عرضه کننده کارایی بسیار خوب در فرکانس پایین هستند بنابراین صدای بم (Bass) قوی نشاندهنده این طراحی است.

صداهای تند وپیچش صدا ها در فرکانسهای بالاتر می توانند دلیلی برای فرسودگی شنونده (Listener Fatigue) شوندکه این از جمله بردن صدای طبیعی در فرکانس بالاست. برای اینکه این اثر را تجربه کنید برنامه مدیاپلیر یاWinamp یا هر برنامه دیگری که اکولایزر صدا داشته باشد را اجرا کنید یک آهنگ را پخش کنید و فرکانسهای پایین را صفر یا منفی کنید و فقط فرکانس بالا را به آخرین حد خود برسانید .صدایی که اکنون می شنوید اثر فرسودگی شنونده است.

دومین و قدیمی ترین نوع تقویت کننده ها نوع لامپ خلا دار آن است (Vacuum Tube) اسم این تقویت کننده را برای این لامپ خلا گذاشته اند که آن از لامپ خلا برای تقویت صدای رسیده از پیش تقویت کننده استفاده می کند.این نوع از تقویت کنندهها خیلی کم و در قیمت بالا تولید می شوند چون مواد تشکیل دهنده آن برای فروشنده گران تمام می شود.

تقویت کنندههای لامپی یک صدای مخصوصی دارند که با نام آوای لامپ معروف است .این صدا دلپذیر ‏‏گرم و در رده فرکانسی وسط mid-range است صدای باس آنها معمولا به قوت صداهایی که از تقویت کنندههای حالت جامد می آیند نیست.


 
نویسنده: آرش کریملو ::: دوشنبه 85/3/29::: ساعت 8:30 عصر
Agilent Technology

یکی از شرکتهایی که اتفاقا ید طولایی در ساخت اسکوپ و سیگنال ژنراتور داره شرکت Agilent Technology است .این شرکت اتریشی سهم عمده ای از بازار ابزارهای اندازه گیری و مونیتورینگ جهان و ایران را دارد. در زیر دو نوع از محصولات این شرکت را برای شما معرفی می کنم.

 

سری  Agilent 33220A , 33250A  ده نوع استاندارد از شکل موجهایی از قبیل : پالس ramp مربعی- نویز و شکل موجهای dc  را تولید می کند.مدل 33220A  که تا 20Mhz هم کار میکند شکل موجهای سینوسی و مربعی می سازد در حالی که 33250A شکل موجهای مربعی و سینوسی را تا فرکانس بالاتر از 80Mhz هم مهیا  می کند.

هر دوی این محصولات آرایش وسیعی از مدولاسیونهای خارجی و داخلی را عرضه می کنند.

در زیر گوشه ای از توانایی های این فانکشن ژنراتورها را می آورم:

-ساخت شکل موجهای اختیاری- ساخت پالسها و PWM

-ساخت شکل موجهای ساده یا پیچیده با استفاده از یک نقطه یا بالاتر از 64k نقطه با 14 بیت رزولوشن برای نوع 33220A یا 12 بیت رزولوشن 33250A.

-ساخت تک پالس یا قطار پالس،زمان گذار، عرض پالس و پریود می تواند به صورت قابل برنامه ریزی تنظیم شود یا از جلوی پنل این کار انجام شود.مدولاسیون عرض پالس در مدل 33220A  نیز وجود دارد.

-اضافه کردن مدولاسیون

-رابط کاربر گرافیکی ذاتی

-تولید شکل موجهای AM, FM,FSK,SWEEP,Burst با استفاده از ژنراتور ساخته شده داخلی یا با استفاده از یک منبع مدولاسیون خارجی؛ نوع 33220A قابلیت اضافهPM ,PWM هم دارد.


 
نویسنده: آرش کریملو ::: دوشنبه 85/3/29::: ساعت 8:29 عصر

 

 
پی‌سی‌ام 4 بیتی یک سیگنال آنالوگ (قرمز)
 
بزرگ شود
پی‌سی‌ام 4 بیتی یک سیگنال آنالوگ (قرمز)

مدولاسیون کد پالس یک شیوه کدینگ رقمی[1] سیگنالهای قیاسی[2] در مهندسی برق است. در این مدولاسیون بزرگی سیگنال در فواصل زمانی ثابت و مساوی اندازه‌گیری شده، سپس کوانتیزه می‌شود. سیگنال کوانتیزه را می‌توان به صورت مقادیر دودویی[3] نشان داد یا ذخیره کرد. از کدینگ پی‌سی‌ام در تلفن‌های دیجیتال، سیستمهای صوتی دیجیتال، صدای کامپیوتر و برخی پخش‌کننده‌های صوت دیجیتال استفاده می‌شود.

برای بهترین نتیجه در این نمونه‌برداری باید نیازمندیهای نظریه نمونه‌برداری از جمله بسامد نایکویست را رعایت کرد.


 
نویسنده: آرش کریملو ::: دوشنبه 85/3/29::: ساعت 8:25 عصر

ابتدا با توضیح خیلی مختصری در مورد مدولاسیون QAM یا Quadrature Amplitude Modulation می پردازیم و سپس مدولاسیون OFDM را تعریف می کنم . البته این تعریف ها همچنان کامل نیستند و امیدوارم در پست های آینده به تعریف کاملی برسیم


فرض کنید یک پریود از یک موج سینوسی با یکی از فازهای 0 یا 45 یا 90 یا 135 درجه و دامنه 1 یا 2 داشته باشیم.چون فاز دارای 4 حالت و دامنه دارای 2 حالت است , 8 حالت به وجود می آید.یعنی می توانیم 3 بیت را انتقال دهیم.بدین صورت که به جای 3 بیت اطلاعات, یک پریود موج سینوسی با فرکانسی مشخص(و نسبتا زیاد) و با یکی از فازها و دامنه های گفته شده در بالا ارسال می کنیم.


OFDM

در مدولاسیون OFDM (Orthogonal Frequency Division Multiplexing) تعداد زیادی از این شکل موج های تولید شده در روش QAM با استفاده از Carrier هایی(موج های سینوسی با فرکانس بالا) در حوزه فرکانس، به نحوی کنار هم در فرکانس هایی(tone) چیده می شوند که با وجود تداخل فرکانسی آنها، به علت انتخاب مناسب فرکانس های Carrier , امکان جدا سازی آنها به طور کامل وجود دارد.

OFDM یک روش مدولاسیون Multicarrier است .یعنی برای ارسال یک پیام از چند Carrier استفاده می شود. یکی از نقاط ضعف OFDM، نیاز به دقت بالای تطابق فرکانس و فاز درگیرنده و فرستنده است.یعنی گیرنده و فرستنده باید با دقت بالایی سنکرون باشند.

در عمل، چندCarrier در OFDM برای اطلاعات کانال (channel estimation) و چند بیت اضافه برای یافتن و تصحیح خطا اختصاص داده می شود و اصطلاحا به این روش COFDM (Coded OFDM) گفته می شود.

OFDM هم اکنون بیشتر در تکنولوژی وایرلس Wireless مورد استفاد است . این مطلب را تنها با یک جستجو خواهید و بیشتر گویا در تکنولوژی های موبایل گونه کاربرد زیاد دارد . خصوصیت اصلی OFDM , مقاومت بالا در برابر multipath effect است .وقتی سیگنال ارسال می شود، به علت وجود موانعی مانند ساختمان ها , انعکاس موج از زمین, وسایل نقلیه و ... موجی که به گیرنده می رسد حاصل ترکیب نمونه های تاخیر یافته سیگنال اصلی است و به این اثر multipath effect یا multipath fading گفته می شود. استفاده مناسب ازعرض باند کانال(spectral efficiency) و مقامت در مقابل تداخل RF (RF inference) از دیگر مزیت های OFDM است.


OFDM قابلیت استفاده چندین کاربر از یک محدوده عرض باند را نیزفراهم می کند (Multiple Access) بدین صورت که به هر کاربر یک سری Carrier (tone) مخصوص برای انتقال اطلاعاتش اختصا ص داده می شود و کنترل این اختصاص Carrier (channel allocation) بر حسب تقاضای کاربرها به عهده لایه MAC

(Medium Access Control) است و به دو صورت Static/Dynamic Channel Allocation می باشد.

اگر فرکانس های Carrier (tone ها) اخصاص داده شده به یک کاربر در هر دوره زمانی عوض شود، در واقع اطلاعات کاربر در حوزه فرکانس توزیع می شود.

مجموعه اطلاعاتی که درمورد OFDM بدست آورده ام در چند پست اینجا اضافه میشه .
در ضمن از امروز به بعد سعی می کنم این جا روزانه مطلب نوشته بشه و فکر نمی کنم دیگر از این گونه تاخیر ها داشته باشیم
همچنین در فکر راه اندازی یک گروه ایمیل فارسی در یاهو و جی میل هستیم ، فکر می کنم اگر قرار باشد بیائید و تماشاچی باشید خودتان ضرر خواهید کرد ، تا کنون اعضای گروه به بیش از 10 نفر رسیده است


 

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

درباره خودم


برق

آرش کریملو
با سلام خدمت دوستان
 

حضور و غیاب

 

بایگانی

 

اشتراک